تاریخچه تولید موتورسیکلتها و کلاه کاسکت

amir
11 فروردین, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
فروشگاه کلاه کاسکت و کلاه ایمنی موتور سیکلت و لوازم موتور سواری

 تاریخچه تولید کلاه کاسکت

کلاه کاسکت نیز همانند تمامی لوازم ایمنی دیگر و وسایل نقلیه تاریخچه و سرگذشتی جالب و شنیدنی دارد زیرا مسیری طولانی طی کرده تا به تکامل کنونی خود برسد و ما در این مقاله فراز و نشیب تاریخچه پیشرفت کلاه کاسکت را برای شما بازگو خواهیم کرد .

تولید اولین کلاه کاسکت و لوازم ایمنی موتورسواری در سال 1900

به همان صورت که اتومبیل پاسخی به رویای قرن نوزدهم برای خودکشی کالسکه اسبی بود، اختراع موتورسیکلت نیز به همان صورت برای دوچرخه خودکششی را ایجاد کرد. اولین طرح تجاری از این وسیله نقلیه یک خودروی سه چرخ بود که توسط ادوارد باتلر در انگلیس در سال 1884 ساخته شد. این موتور از یک موتور بنزینی تک سیلندر افقی استفاده می کرد که بین دو چرخ جلوی قابل فرمان نصب شده بود و توسط یک زنجیر محرک به چرخ عقب متصل می شد .

نیاز به کلاه کاسکت دقیقا کمی پس از اختراع موتورسیکلت احساس شد زیرا موتورسیکلت همانند دیگر وسایط نقلیه حفاظی در دور موتورسوار ایجاد نمیکند و تنها راه محافظت استفاده از لوازم ایمنی موتورسواری همانند کلاه کاسکت می باشد .

تا سال 1900، بسیاری از تولیدکنندگان دوچرخه‌ها را با اضافه کردن موتورهای جرقه‌زنی کوچک که در مرکز نصب می‌شدند، تبدیل به دوچرخه‌ها موتوردار یا موتورهای پدال دار می‌کردند. نیاز به ساخت و سازهای قابل اعتماد و محکمتر منجر به تست های آزمایشی موتورسیکلت جاده ای و آغاز رقابت بین تولید کنندگان شد. چنین رویدادهایی زمینه اثبات بسیاری از ایده های جدید از طراحی های اولیه دوچرخه دو زمانه تا موتورهای سوپرشارژر و چند سوپاپه را ایجاد میکند .

همراه با طراحی های جدید از موتورسیکلتها و پیشترفت تکنولوژی آنها نیاز به تولید کلاه کاسکت و لوازم موتور سواری نیز هرچه بیشتر احساس شد و شرکتها و برندهای زیادی برای تولید این لوازم ایمنی تاسیس گردید .

کلاه کاسکت - 909244

کلاه کاسکت – 909244

انواع موتورسیکلتها و کلاه کاسکت های مختص آنها

موتورسیکلت ها با موتورهای دو زمانه و چهار زمانه و حداکثر چهار سیلندر تولید می شوند. بیشتر آنها با هوا خنک می شوند، اگرچه تعداد کمی از آنها با آب خنک می شوند. موتورها به طور کلی به حجم حدود 1800 سی سی محدود می شوند که حجم های بالاتر از 400 جزو موتورهای سنگین به حساب می آیند و راکبان آنها باید از کلاه کاسکت فک ثابت استفاده کنند زیرا مدلهای فک ثابت در میان انواع کلاه کاسکت از ایمنی و مقاومت بیشتری برخوردارند . کوچک‌ترین طرح‌ها که به آن‌ها موپد (از «پدال موتور») می‌گویند، دارای موتورهای بسیار کوچک (50 سی‌سی) با مصرف سوخت 2.4 لیتر در هر 100 کیلومتر (100 مایل در هر گالن) هستند.

چنین واحدهایی در جاده های عمومی با دسترسی محدود به دلیل قابلیت سرعت کم مجاز نیستند ولی مدلهای پیشرفته تر از این مدلها با عنوان موتورهای شهری تولید شدند که برای راکبان این سبک از موتورها کلاه کاسکت بدون فک و وسپایی تولید و عرضه شده. به منظور افزایش ظرفیت قدرت و جابجایی موتور، پنج طبقه بندی دیگر عبارتند از دوچرخه های کودک، دوچرخه های تریل، دوچرخه های جاده، دوچرخه های تور و دوچرخه های مسابقه.

زیرمجموعه ای از دوچرخه های مسابقه ای به عنوان سوپر دوچرخه شناخته می شود. اینها موتورسیکلت هایی هستند که حجم آنها بیش از 900 سی سی است و صندلی در آنها به سمت جلو متمایل می شود به طوری که راکب روی قاب خم می شود و مشخصات آیرودینامیک تری ایجاد می کن و در کنار این موتورها  و برای این سبک کلاه کاسکتها نیز به صورت حرفه ای و خاص تر تولید میشوند۰

کلاه کاسکت ردلاین - 784500

کلاه ردلاین  – 784500

قاب موتورسیکلت اغلب از فولاد است که معمولاً ترکیبی از لوله و ورق است. چرخ‌ها عموماً رینگ‌های آلومینیومی یا فولادی با پره‌ها هستند، اگرچه از چرخ‌های ریخته‌گری استفاده می‌شود.برای ساخت کلاه کاسکت نیز از پلاستیک فشرده مقاوم استفاده می شود تا تحمل کافی را در برابر ضربات داشته باشد و البته در نمونه های جدیدتر وزن پایین کلاه کاسکت نیز جزو معیار اصلی ساخت آنها قرار گرفته .

قطعات گرافیت، کامپوزیت و منیزیم به دلیل ویژگی های استحکام به وزن بالا به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرند. لاستیک‌ها مشابه لاستیک‌هایی هستند که در اتومبیل‌ها استفاده می‌شوند، اما کوچک‌تر و گرد هستند تا به خم شدن اجازه دهند مرکز ثقل را در یک چرخش بدون از دست دادن کشش پایین بیاورند. اثر ژیروسکوپی چرخ‌های موتورسیکلت که با سرعت بالا می‌چرخند به طور قابل توجهی پایداری و توانایی پیچیدن را بهبود می‌بخشد. اینرسی و هندسه فرمان نیز از عوامل مهم هستند. سیستم تعلیق چرخ جلو توسط فنرهای سیم پیچ در یک چنگال تلسکوپی ارائه می شود. فنرهای چرخ عقب اغلب روی کمک فنرهایی مشابه آنچه در خودروها استفاده می شود نصب می شوند.

گیربکس‌های موتورسیکلت معمولاً چهار تا شش سرعت دارند، اگرچه دوچرخه‌های کوچک ممکن است دو سرعت داشته باشند. نیرو معمولاً توسط یک زنجیر به چرخ دنده های چرخ عقب منتقل می شود، اگرچه گاهی اوقات از تسمه یا شفت استفاده می شود

کلاچ و دریچه گاز که سرعت موتور را کنترل می کنند، توسط کنترل های پیچشی روی دسته ها کار می کنند. ترمز چرخ جلو توسط یک اهرم نزدیک دستگیره کنترل می شود. ترمز چرخ عقب با پدال پا درگیر می شود. به جز در ماشین های بسیار کوچک، ترمز جلو معمولا از نوع دیسکی هیدرولیک است. ترمز عقب ممکن است دیسکی یا درام باشد. کیک استارتر بیشتر با یک استارت دکمه ای برقی جایگزین شده است .

در کنار شناخت انواع موتور سیکلتها برای آسنایی با برندهای  مختلف کلاه کاسکت از جمله  راپیدو ، کلاه ردلاین و خرید کلاه ایمنی موتورسواری مناسب برای خود میتوانید به فروشگاه کلاه کاسکت مراجعه کنید .

کلاه کاسکت -909247

کلاه کاسکت -909247

استانداردهای آلایندگی موتور سیکلتها و استاندارد های کلاه کاسکت

استانداردهای انتشار گازهای گلخانه ای برای موتورسیکلت ها همچنان در حال تقویت است. در سال 1980، آژانس حفاظت از محیط زیست اروپا(EPA) برای اولین بار انتشار هیدروکربن های جدید موتورسیکلت را تنظیم کرد و موتورسیکلت ها را ملزم به انتشار کمتر از 6.0 گرم در هر کیلومتر (0.4 اونس در هر مایل) از رانندگی در بزرگراه کرد.

کالیفرنیا و اتحادیه اروپا (EU) محدودیت های سخت گیرانه تری برای هیدروکربن ها وضع کردند و محدودیت هایی را برای اکسیدهای نیتریک و مونوکسید کربن اضافه کردند. کلاه کاسکت ها نیز استانداردهای مختلفی دارند که نمونه آن استاندارد دات میباشد که تضمین کننده ایمنی استفاده کنندگان از کلاه کاسکت می باشد . در سال 2008 انتشار موتورسیکلت های جدید فروخته شده در کانادا به 1.4 گرم هیدروکربن و اکسید نیتریک و 15.0 گرم مونوکسید کربن در هر کیلومتر محدود شد.

اتحادیه اروپا در سال 2015 محدودیت انتشار ترکیبی هیدروکربن ها و اکسیدهای نیتریک را به 0.9 گرم کاهش داد. اتحادیه اروپا انتشارات موتورسیکلت های جدید را در سال 2007 به 2.0 گرم هیدروکربن، 0.4 گرم اکسید نیتریک و 8.5 گرم مونوکسید کربن در هر کیلومتر کاهش داد.

در سال 2009 این سطوح به 0.5 گرم هیدروکربن،   0.16گرم اکسید نیتریک و 2.0 گرم مونوکسید کربن در هر کیلومتر کاهش یافت. کلاه کاسکت در اتحادیه اروپا انتشار گازهای گلخانه ای را در سال 2016 کاهش داد و به 0.17 گرم هیدروکربن، 0.09 گرم اکسید نیتریک و 1.14 گرم مونوکسید کربن با کاهش بیشتر به 0.2 گرم هیدروکربن، 0.06 گرم اکسید نیتریک و 2 گرم مونواکسید کربن کاهش داد. برای سال 2021 برنامه ریزی شده است.

کلاه کاسکت راپیدو -909241

کلاه راپیدو -909241

اگرچه محدودیت های اروپایی برای مونوکسید کربن توسط قانون کاهش نیافته است، کاهش مورد نیاز در سایر آلاینده ها در واقع باعث کاهش انتشار مونوکسید کربن شد.

به منظور رعایت این «مقررات هوای پاک»، سازندگان مبدل‌های کاتالیزوری پیچیده‌تر و سیستم‌های تزریق سوخت نصب کردندوسیله نقلیه آبی خاکی، وسیله نقلیه ای برای حمل مسافر و بار که می تواند در خشکی و آب کار کند.اولین وسایل نقلیه آبی خاکی عملی از چرخ ها یا مسیرهایی در خشکی استفاده می کردند، اما بدنه های ضد آب برای حرکت به عنوان قایق در آب داشتند.

کلاه کاسکت ردلاین برخلاف لندینگ کرافت که اساساً برای رساندن نیروها و تجهیزات به ساحل قبل از بازنشستگی به دریا طراحی شده بود، وسایل نقلیه آبی خاکی قادر به حمل و نقل و همراهی نیروهای نظامی در هنگام پیشروی در داخل کشور بودند.

دو نوع اصلی در طول جنگ جهانی دوم ظاهر شد: LVT (“وسایل نقلیه فرود، ردیابی”)، یک تراکتور توسعه یافته برای تفنگداران دریایی ایالات متحده، و “اردک” (DUKW)، یک وسیله نقلیه تحت حمایت ارتش. LVT شبیه یک تانک بود، در حالی که DUKW روی لاستیک های لاستیکی به سمت ساحل حرکت می کرد و هنگام شناور شدن با ملخ حرکت می کرد. هر کدام عمر عملیاتی خود را به اندازه یک کامیون شناور آغاز کردند.

انواع کلاه کاسکت و کلاه ایمنی موتور

کلاه کاسکتها نیز انواع گوناگونی دارند  که از جمله آنها کلاه کاسکت فک ثابت ، فک متحرک ، بدون فک و کراسی می باشد .

با این حال، سختی‌های نبرد نیاز به پوشش زرهی را نشان داد و LVT با افزودن یک تفنگ 75 میلی‌متری، به یک کشتی تهاجمی دوزیست واقعی تبدیل شد. هر دو خودرو نقش برجسته ای در کمپین جزیره پرش در اقیانوس آرام ایفا کردند و LVT که در دهه 1982 خودروی تهاجمی دوزیستانی (AAV) دوباره طراحی شد، تا قرن بیست و یکم جزء اصلی زرادخانه تفنگداران دریایی ایالات متحده باقی ماند.

کلاه کاسکت راپیدو - 909245

کلاه راپیدو – 909245

اگرچه DUKWها در طول جنگ کره – کلاه کاسکت ردلاین به ویژه در فرود اینچون – شاهد اقداماتی بودند – بسیاری از آنها به عنوان مازاد جنگ فروخته شدند و متعاقباً توسط کلکسیونرهای خصوصی بازسازی شدند یا توسط شرکت های گردشگری در شهرهای ساحلی مانند لندن و بوستون مورد استفاده قرارماشین های بالشتک هوا، مانند هاورکرافت بریتانیا، نشان دهنده کلاس منحصر به فردی از وسایل نقلیه آبی خاکی بودند. از هاورکرافت به عنوان کشتی های مانش استفاده می شد،

اگرچه پس از افتتاح تونل مانش در سال 1994، کاربرد آنها کاهش یافت. با این حال، کاربردهای نظامی یک وسیله نقلیه آبی خاکی پرسرعت با ظرفیت بار قابل توجه بلافاصله آشکار شد. نیروی دریایی ایالات متحده اولین LCAC خود را در سال 1985 تحویل گرفت و 100 فروند دیگر در سال های بعد وارد خدمت شدند. اگرچه تسلیحات سبک‌تر از LVT و فرزندان آن – پایه‌های تفنگ دوقلوی آن می‌توانند مسلسل‌های سبک یا سنگین یا نارنجک‌اندازهای 50 میلی‌متری را پشتیبانی کنند، کلاه ردلاین برد و تطبیق‌پذیری LCAC آن را به ابزاری ارزشمند برای عملیات نیروی دریایی و تفنگداران دریایی اروپا تبدیل کرده است. وسایل نقلیه بالشتک هوا نیز در نیروی دریایی اکراین، ونزوئلا و پاکستان خدمت رسانی کردند و گارد ساحلی کانادا از آنها به عنوان کشتی نجات و یخ شکن استفاده کردند. گرفتند

کلاه کاسکت و لوازم ایمنی موتورسواری و ایمنی وسایل نقلیه، کمربندهای ایمنی، مهارها، بالشتک های بادی و سایر وسایلی که برای محافظت از سرنشینان وسایل نقلیه در برابر آسیب در صورت تصادف طراحی شده اند. كمربند ايمني بندي است كه سوار را به وسيله نقليه در حال حركت مي‌بندد و از پرتاب شدن او به بيرون يا در مقابل داخل خودرو هنگام توقف ناگهاني جلوگيري مي‌كند.

 

اولین حق ثبت اختراع برای کلاه کاسکت طراحی شده برای محافظت از مسافران در وسایل نقلیه جاده ای به E.J. کلاه کاسکت ردلاین در سال 1885. اولین کمربند از نوع کمربند که شبیه کمربند ایمنی مدرن بود، یک بند چرمی بود که در هواپیمای ارتش ایالات متحده در سال 1910 استفاده شد و برای 25 سال آینده کمربند ایمنی عمدتاً در هواپیما استفاده می شد.

در دهه 1940 آزمایش‌ها نشان داد که شدت صدمات به سر را می‌توان با نگه داشتن بدن در جای خود با کمربند ایمنی و استفاده از کلاه کاسکت به میزان قابل توجهی کاهش داد کلاه کاسکت ردلاین و برخی از کمربندهای ایمنی برای خودروها در اوایل دهه 1950 ساخته شدند. سیستم‌های مهار معمولی خودرو که در اوایل دهه 1970 توسعه یافتند، کمربندهای کمربند بودند که به زیر بدنه خودرو متصل می‌شدند تا مانع از سر خوردن راکب به جلو شوند.

کلاه کاسکت راپیدو -909240

کلاه راپیدو -909240

و مهارهای شانه ای که به زیر بدنه خودرو و ریل سقف متصل شده اند تا از برخورد چاقوی سوار به پانل ابزار جلوگیری شود. این کمربندهای پارچه‌ای با سگک‌های اتصال و رها کردن سریع ارائه می‌شدند و کلاه کاسکت ها می‌توانستند بارهای 6000 پوندی (2700 کیلوگرمی) را تحمل کنند. با وجود شواهد قانع کننده در مورد ارزش کمربند ایمنی، رانندگان در همه کشورها بی تفاوت بودند و تنها تصویب قوانین باعث شد کمربند ایمنی به طور جهانی در خودروها ظاهر شود. حتی در آن زمان، شکست گسترده رانندگان و مسافران در استفاده از تسمه ها منجر به کار توسعه ای روی سیستم های مهار غیرفعال شد.

در انتها باید گفت کلاه کاسکت راپیدو و  ردلاین و لوازم ایمنی موتور سواری برند ردلاین و راپیدو از تولیدات موفق کشور چین بوده که فروش و استقبال موفقی نیز در بازار ایران داشته اند .

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.